91

Det var nykterhetsmöte i skolhuset och talaren bredde på ordentligt:
-Vem är rikast här i byn? Jo, det är krogägaren. Vem är ute med dom dyraste fruntimmer? Jo, det är krogägaren. Vem kör dom flottaste bilarna? Jo, krogägaren. Och vem är det som betalar för allt detta? Jo, det är ni här i salen, ni som slänger ut surt förvärvade slantar på dryckenskap.
Dagen därpå mötte Emil i bokaffären föreläsaren på gatan. Han kunde inte annat än ta i hand och tacka för kvällen innan.
-Tack för att ni öppnade mina ögon. Det ni sa gjorde ett väldigt intryck på mej.
-Jag är glad på era vägnar. svarade föreläsaren, för jag antar att ni beslutat er för att aldrig mer dricka en droppe?
-Nja, inte precis, sa Emil men jag fattade ju att det enda raka är att bygga om min bokhandel till krog.

Kommentarer

Kommentera här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0