Ät dig till ett bättre hår

Koppar
Grundämnet koppar finns i alla livsmedel, men högst är halterna i lever, nötter, kakao och frön. Koppar motverkar håravfall och förbättrar hårets färg och struktur.

Järn
Även järn motverkar håravfall och finns i bland annat lever, ägg, fisk, kyckling, fullkorn och torkad frukt.

Kalcium
Mjölk, ost, tofu och bönor är inte bara bra för skelettet utan även för håret. Försök att få i dig 1 500 mg kalcium om dagen för att få håret att växa ordentligt.

Magnesium
Vill du att håret ska växa fortare bör du få i dig gröna grönsaker, nötter, sojabönor och kikärtor som har höga halter av magnesium.

Kalcium
Eftersom kalium påverkar cirkulationen kan ett ökat intag få håret att växa ordentligt. Ämnet finns i bland annat avokado, bananer, dadlar, fikon, vitlök, potatis, russin och yoghurt.

Selen
Denna mineral håller din hårbotten i toppform. Ät kött, fisk och broccoli för att få i dig mer selen.

Silica
Mineralen silica gör håret starkare och finns i bland annat ris, sojabönor och gröna grönsaker.

Zink
För att motverka torrt hår kan du äta skaldjur, havregryn, spenat, solrosfrön och champinjoner, som är rika på zink.



Sedan mitten av Augusti 2009 har jag velat ha längre hår än nu. Jag vet och visste att det krävs mycket vård för att hålla håret i toppform, men eftersom jag färgar håret så kommer det aldrig bli riktigt friskt, men jag köpte iallafall schampoo, balsam och hårinpackningar som är nyttiga för håret och det blev bättre måste jag säga!
Mycket bättre faktiskt, men håret växte inte fortare för det, utan blev friskare.
Jag visste inte ens att man kunde äta sig till att håret skulle växa fortare. Men nu vet jag och hoppas på ännu bättre resultat fram till sommaren.
Glöm inte att klippa kluvna toppar!

Kommentarer

Kommentera här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0